Praktisk om Skovhuset

Heldagsskolen Skovhuset er et skole dagbehandlingstilbud beliggende i Roskilde by.

Skolen er normeret til 20 – 25 elever fordelt mellem 0. – 10. klassetrin.

Normeringen gør det muligt at lave særlige foranstaltninger med udgangspunkt i den enkelte elev.

Eleverne på Skovhuset er inddelt i tre grupper:

Grøn

Som primært rummer vores indskoling (0. – 4. klasse)

Blå

Som primært rummer vores mellemtrin (4. – 7. klasse)

Rød

Som primært rummer vores udskoling (7. – 10. klasse)

Børnene bliver ikke kun delt op efter klassetrin, men også efter sociale og følelsesmæssige behov og en vurdering af hele gruppens sammensætning. En sådan vurdering foretages altid ved skift til anden gruppe, og inden at en elev starter på Skovhuset. Undervisningen planlægges individuelt og altid med udgangspunkt i barnets klassetrin.

På Skovhuset bliver der hver dag serveret formiddagsmad, som oftest består af hjemmebagte boller med pålæg, ud over dette er der vand og frugt.

Eleverne har selv madpakke med til frokosten og en drikkedunk.

På fødselsdage kan eleverne vælge om de ønsker smoothie eller et lækkert frugtfad til hele skolen.

Skovhuset er kendetegnet ved at vi arbejder med:

• Små elevgrupper
  • Teams med lærere og pædagoger
  • Tæt skole/hjem samarbejde
  • Undervisning, metoder, materialer og arbejdsformer, der tager udgangspunkt i den enkelte elev
  • Tæt samarbejde med PPR, forvaltning, distriktsskolen og andre relevante fag personer
  • Social træning med udgangspunkt i den enkelte elev
  • Arbejder målrettet mod mindst indgribende tilbud
  • Vi arbejder på skovhuset med elevråd, som er valgt ved afstemning af eleverne.

På Skovhuset vægter vi traditioner højt

• Ved skoleårets start er der tur for hele skolen ud i naturen, for at få skoleåret startet på en god måde
  • Vi afholder Halloweenfest, som er en skolefest, hvor familien også bliver inviteret, vi klæder os ud og laver fernisering af vores emneuge i håndværk og design
  • Vi holder motionsdag på Roskilde Ring
  • Vi holder julemiddag for eleverne, hvor vi holder alle de hyggelige traditioner for en julemiddag
  • Vi er til en festlig julegudstjeneste i Jakobs Kirken
  • Vi holder fastelavn
  • Vi holder årlige kolonier
  • Vi tager på sommertur
  • Vi slutter året af med en sommerfest, som er en skolefest, hvor familien også bliver inviteret, hvor vi holder afslutning for de elever, der stopper, uddeler eksamensbevis og, hvor vi uddeler de årlige pokaler til alle eleverne. Dette er pokaler, som tager udgangspunkt i et område, hvor eleven har udviklet sig i løbet af skoleåret.

Målgruppen på Skovhuset

Vores målgruppe er primært elever, der er udfordret i folkeskolen af forskellige årsager. Det kan kunne være ADHD, Autisme, tilknytningsforstyrrelser eller andre udviklingsforstyrrelser. Fælles for alle vores elever er, at de er sårbare og socialt og emotionelt udfordret.

Fremtiden på og efter Skovhuset

Vi oplever Skovhuset, som et pusterum fra den almene skole. I det pusterum skal eleverne lære at navigere i det sociale rum og tilegne sig strategier og færdigheder til deres videre liv. Det er meget individuelt, hvor lang tid dette tager, men vi arbejder målrettet på Skovhuset for at sluse eleverne tilbage til den almene skole, når eleven fagligt, socialt og emotionelt er klar til det. Vi har gode erfaringer med, at dette lykkes for et flertal af vores elever.

Mange af vores elever bliver sluset tilbage til folkeskolen, efterskole eller andre mindre indgribende tilbud. Det er ikke i alle tilfælde, at dette lykkes, da det tager udgangspunkt i den enkelte elev. Men det er noget, vi arbejder målrettet og konkret med.

Hvert år afholder vi revisitationsmøder om, hvor den enkelte elev vurderes i forhold til om Skovhuset er det bedste og mest relevante tilbud for eleven i det kommende skoleår, eller om der skal arbejdes med en udslusningsplan.